کد مطلب:8661 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:311

فاطمه (ع) به روايت اهل بيت (ع)
مقاله
كلمات و سخنان معصـومان(ع) در بـاره كـرامت و عظمت و مقام والاي آن بزرگ بانوي اسلام بسيار است كه در نـوشته بخشي اندك از آن را بيان مي كنيم.



فاطمه از نگاه پيامبرصلوات الله عليه



پيامبر گرامـي اسلام در مـوارد گوناگـون و به مناسبت هاي مختلف و تعبيـرات متفاوت دربـاره مقام و عظمت فاطمه(س) سخـن گفته است.



رسول خدا كه خود مربي آن حضرت بـوده و در پرورش جنبه هاي وجـودي فاطمه زهرا(س) بزرگتـريـن نقـش را داشته است، بهتـر از هـر كـس مي تواند در باره او و ويژگيهاي والايش سخـن بگويد. در ايـن قسمت به چنـد گفتار از پيامبـر(ص) در باره فاطمه(س) بسنـده مـي شـود.



- فاطمه محور حق و باطل است



در روايات مختلف و به مناسبت هاي گوناگـون از پيامبر(ص) نقل شده است: "ان الله ليغضب لغضب فاطمه و يرضـي لرضاها"(1) خداوند به هنگام خشمگين شدن فاطمه خشمگيـن مـي شـود؛ و هنگام خـشنـودي او خـشنود مي گردد. و در برخي روايات چنيـن نقل شده است: "انها بضعه مني يوذيني ما آذاها(2)؛ او پاره تـن من است ، هر كه او را آزرده نمـايـد، مـرا آزرده كـرده است".



و در بعضـي نقل ها اضافه شـده است: "... و يسرنـي ما سـرها"(3) ؛ آنچه او را شـاد نمـايـد، مـرا شـاد مـي گـردانـد".



- او بهترين زنان جهان است



پيامبر گرامي اسلام در مناسبت هاي بسيار فرمود: فاطمه(س) بهتريـن ِ زنان جهان است. روزي علي و فاطمه و حسـن و حسين در محضر پيامبر بـودند. رسول خدا فرمود: پروردگارا! تو خود مي داني اينان اهل بيت و گرامـي تريـن انسان ها نزد مـن هستند. پـس دوست بدار كسانـي كه اينها را دوست مـي دارند. و دشمن بدار كسانـي كه اينان را دشمـن مـي دارند .. . و كمك كـن كسانـي را كه به اينها كمك مـي كننـد و آنان را از هر ناپاكـي، پاك گـردان و آنان را از هـر گناهـي در امان بـدار . آنگاه فرمـود:



يا علي! تـو امام امت و جانشيـن مـن هستي، كه مومنان را به سوي بهشت مي كشاني و گـويا مي بينـم دخترم فاطمه در حالي كه بر اسبـي از نـور سـوار است و فـرشتگـان زيادي اطـراف اوينـد، وارد صحنه قيامت مي شود ، و زنان مومـن امتـم را به بهشت سوق مي دهد. پـس هر زني كه در شبانه روز نماز بخـواند و روزه به جا آورد و حج كند و زكات مالـش را بپردازد و از شوهرش اطاعت كند و بعد از مـن ولايت علي را پذيرا باشد، با شفاعت دخترم فاطمه وارد بهشت مي شـود. او سرور زنان جهان است. سؤال شد: آيا او سرور زنان ايـن جهان است؟



فرمود: مريم دختر عمران، سرور زنان ايـن جهان است. دخترم فاطمه سرور زنان تمام عالـم، از اولين و آخـريـن خـواهـد بـود. او در محراب عبادت مي ايستد، در حالـي كه هفتاد هزار فرشته مقرب به وي سلام مـي كنند، و همان طـور كه فرشتگان مريـم را مـورد خطاب قرار مي دادند، او را نيز مـورد خطاب قرار داده و مـي گـويند: " ان الله اصطفاك و طهرك و اصطفاك علـي نساء العالميـن " (4)؛ همانا خـداوند تـو را بـرگزيد و پاكيزه گـردانيـد و در ميان زنان جهان تـو را بـرتـري داد.(5) سيـدة النساء بـودن آن حضـرت چنان مشهور و معروف بـود كه هيچ مسلمانـي تـوانايـي انكـار آن را نـداشت؛ از ايـن رو امامان معصـوم(ع) و پيروان آنها، در مـوارد گوناگـون از ايـن مـوضـوع بهره مـي جستند و از آن براي اثبات حقانيت علـي(ع) استفاده مـي كردند و مخالفان هـم تـوانايي انكار آن را نداشتند.



- آيه تطهير در باره فاطمه است



انس بـن مالك نقل مي كند: پيامبر گرامي اسلام ، مدت شـش ماه ، در آن هنگام كه براي اقامه نماز صبح از خانه خارج مي شد، چـون به خانه فاطمه مي رسيد، مي فرمـود: اي اهل بيت پيامبر! نماز، و آنگاه آيه "انمـا يـريـد الله ليذهب عنكـم الـرجـس اهل البيت و يطهركــم تطهيرا"(6) را قرائت مي كرد.



فاطمه در نگاه علي عليه السلام



مبـاهـات علـي(ع) به همسـري فـاطمه(س)



حضرت علـي(ع) در مـوارد گوناگـونـي بـراي اثبات حقانيت خـود به داشتـن همسـري چـون فـاطمه(س) استنـاد مـي كرد؛ از جمله:



1ـ در جريان سقيفه علي(ع) ضمـن برشمردن فضايل و كمالات خـويـش و اينكه او بايـد بعد از پيامبر رهبـري و هـدايت جامعه اسلامـي را عهده دار شود به ابـوبكر فرمود: تو را به خدا سوگند مي دهـم! آيا آن كسـي كه رسـول خدا او را براي همسري دخترش برگزيد و فرمـود:



خـداوند او را به همسري تو (علـي) در آورد، مـن هستـم يا تـو؟! ابوبكر پاسخ داد: تو هستي.( 7)



2ـ در جريان شوراي شـش نفره كه به توصيه خليفه دوم براي انتخاب جانشيـن وي تشكيل شده بـود و حضرت علـي(ع) يكـي از آنان محسـوب مـي شـد، حضرت خطاب به ساير اعضا فرمـود: شما را به خـدا سـوگند مي دهم! آيا در بيـن شما به جز مـن كسي هست كه همسرش بانوي زنان جهان بـاشـد؟ همگـي پـاسخ دادنـد: نه.(8)



3ـ معاويه به علـي(ع) نامه اي مـي نـويسد و براي خـود افتخارها و امتيازهاي علـي(ع) را مـدعي مـي شـود. علـي(ع) در پاسخ،ضمـن رد امتيازهاي بـي اسـاس معاويه، به فضيلتها و امتيازهاي خـود اشاره كرده، مي فرمايد: نمي بيني مردمـي از مهاجران را در راه خدا شهيد نمودند كه همگان از فضيلتي برخوردار بـودند، تا آنكه شهيد ما ـ حمزه ـ شـربت شهادت نـوشيد و به سيدالشهدا ملقب گرديـد، و چـون رسـول خـدا(ص) بر او نماز خـوانـد، به گفتـن هفتاد تكبير او را مخصـوص گرداند؟! نمي بيني مردماني در راه خدا دست خـود را دادند و ذخيره اي از فضيلت براي خود نهادند، و چـون يكي از ما را ضربتي رسيد و دست وي جدا گرديد (جعفر بـن ابي طالب)، طيارش خـواندند كه در بهشت به سـر بـرد و ذوالجناحيـن كه با دو بال پـريد؟! و اگـر نبـود كه خدا خـود ستـودن را نهي كرد، گـوينده (علـي) فضيلتهاي فـراوانـي بـرمـي شمرد كه دلهاي مـومنان با آن آشناست و در گـوش شنـونـدگان خـوش آواست ...



فاطمه(س) در نگاه امام حسن(ع)



امام حسـن(ع) در موارد متعددي راجع به مادر گراميـش ، سخـن گفته است، از جمله نقل شـده است : مـادرم را ديـدم كه در شب جمعه در محراب عبادت ايستاده و پيـوسته تا هنگامـي كه خـورشيد پهنه افق را فرا گرفته بود، مشغول ركـوع و سجـود بـود، و شنيـدم كه براي مردان و زنان باايمان دعا مي كرد و اسامي يكايك آنها را مـي بـرد و براي خويشتـن چيزي از خدا نخـواست. عرض كردم: مادر! چرا همان گـونه كه براي ديگران دعا مي كني، براي خـود دعا نمي كني؟ فرمود:



فـرزنـدم! اول همسـايه، بعد از آن خـانه . (9)



فاطمه(س) از نگاه امام حسين(ع)



امام حسيـن(ع) در مـوارد متعددي از مـادرش فـاطمه به عظمت يـاد كرده و از اينكه مادري چـون فاطمه دارد، مباهات مـي كند و آن را از امتيازات و برتري خـود بر ديگران به حساب مـيآورد. در جريان عاشـورا ايـن مـوضـوع به خـوبـي مشـاهـده مـي شود .



در روز عاشورا بعد از شهادت علي اصغر، امام حسيـن(ع) بر مركب خويـش سـوار شد و براي جنگ و جهاد حركت كرد و اشعاري خـواند كه مضمونش چنين بود:



... عمر سعد با لشكري سنگيـن براي ظلم و ستـم به سوي مـن آمده ، نه به جهت كار ناشايستـي كه از من سر زده باشـد. تنها جرم مـن آن است كه به روشنايـي خـورشيـد و ماه (پيامبـر و علـي) افتخار مـي كردم. به علـي كه پـس از پيامبر برترين بود و به پيامبر قرشي از طرف پدر و مادر. بهتريـن مخلـوقات ، پدرم بـود و بعد از آن مـادرم. پـس مـن فـرزنـد بهتـريـن انسـانها هستم.



فاطمه(س) در نگاه امام سجاد(ع)



امام سجـاد(ع) نيز در مـواردي از عظمت و مـرتبت فـاطمه(س) سخـن گفته است؛ از جمله:



فراگيري دعاي فاطمه



~ امام سجاد(ع) مـي فرمايد: در روز عاشـورا، پدرم مرا در حالـي كه خـون از بدنـش مي جـوشيد، به سينه چسبانيد و فرمود: پسرم! دعايي را كه مادرم فاطمه زهرا به مـن آمـوخته است و او خـود از رسـول خـدا فـرا گرفته و پيامبـر آن را از جبـرئيل فـرا گـرفته كه به هنگام گرفتاري و نياز شـديـد و مشكلـي كه براي وي پيـش مـيآمـد بخواند، از من فرا گير و بخوان:



"بحق يـس و القرآن الحكيـم و بحق طه و القـرآن العظيـم يا مـن يقدر علي حوائج السائليـن، يا مـن يعلـم ما في الضمير، يا منفس عن المكروبين يا مفرج عن المغمـوميـن، يا راحم الشيخ الكبير، يا رازق الطفل الصغير، يا مـن لا يحتاج الي التفسير صلي علي محمد و آل محمد." (10)



شفاعت فاطمه برآورده مي شود



امام سجاد(ع) مـي فرمايد: آن گاه كه قيامت فرا رسـد ، منادي ، ندا دهد : در ايـن روز، ترس و اندوهي به خـود راه ندهيد. هنگامـي كه چنين اعلام شـود، تمام مردم سرها را بلند مـي كننـد و از ايـن عفـو عمومي خـوشحال مي شوند و وقتي گفته شـود: كساني كه به آيات ما ايمان آوردنـد و مسلمـان شـدنـد،(11) به جز مسلمـانـانـي كه دوستـدار اهل بيت هستند، همگـي سـرها را بزير اندازنـد. آن گاه اعلام مي شـود: ايـن است فاطمه دخت محمد. او و همراهانـش به سـوي بهشت مي روند: سپـس خداوند فرشته اي خدمت وي مي فرستـد و مـي گـويد:



حاجتت را از مـن بخواه! فاطمه(س) عرضه مي دارد: پروردگارا، حاجت مـن آن است كه مرا و كسانـي كه فرزندان مرا ياري كردنـد، مـورد عفو قرار دهي.(12)



فاطمه(س) در نگاه امام باقر(ع)



از امام باقر(ع) در باره مقام و عظمت حضـرت فاطمه(ع) رواياتـي بسيار نقل شده است از جمله اين سخـن امام صادق(ع) نقل مي كند كه جابـر به امام باقر(ع) عرض كرد: اي فـرزنـد رسـول خـدا! مـن به فدايت گردم! درباره فضيلت جده ات فاطمه(س) حديثي برايم نقل كـن كه هـر گاه آن را بـراي شيعيان نقل كنـم، خـوشحال شـونـد. امام باقر(ع) فرمود: پدرم از جدم و او از رسـول خدا نقل مي كند: چـون روز قيامت فرا مـي رسد، براي پيامبران و انبياي الهي، منبرهايـي از نـور نصب مـي كننـد كه منبـر مـن از همه بـالاتـر است. آن گاه خداوند فرمان مي دهد: اي محمد! سخنراني كـن. مـن هم چنان سخناني مـي گـويـم كه هيچ كدام از پيامبران همانند آن را نشنيده باشند.



آن گاه براي اوصياء منبرهايي از نـور نصب مي كنند و براي وصي مـن علـي در وسط آن منبره، منبري نصب مي شـود كه از همه آنها بالاتر است. سپس خداوند فرمان مي دهد:



اي علي! خطبه بخـوان و علـي سخنانـي بيان مـي كند كه هيچ كـس از اوصياء هماننـد آن را نشنيـده بـاشنـد. آن گـاه بـراي فـرزنـدان پيامبران منبرهايي نصب مي شـود و براي دو فرزندم (حسـن و حسيـن) منبري از نـور نصب مي شود و به آنها گفته مي شـود: سخـن بگـوييد.



آنان چنان سخنانـي بر زبان جاري كنند كه هيچ كـدام از فرزنـدان پيـامبـران، همـاننـد آن را نشنيـده بـاشند.



آن گـاه جبـرئيل نـدا مـي دهـد: فـاطمه دختـر محمـد كجاست؟ خديجه دختر خـويلد كجاست؟ مريـم دختر عمران، آسيه دختر مزاحـم، ام كلثـوم مـادر يحيـي كجـاينـد؟ آنـان از جـاي بـرمـي خيزنـــد.



سپـس خـداونـد از اهل محشـر مـي پـرسـد: امروز عظمت از آن كيست؟



محمد و علي و حسـن و حسين مي گويند: از خداي يكتاي قهار. آن گاه خداوند مي فرمايد: اي اهل محشر! مـن كرامت را براي محمد و علي و حسـن و حسين و فاطمه قـرار دادم. سـرها را پاييـن بينـدازيـد و چشمها را فرو بنـديد، چـون فاطمه مـي خـواهد به بهشت برود. سپـس جبرئيل ناقه اي از ناقه هاي بهشتـي مـيآورد و حضـرت فاطمه بـر آن سـوار مي شـود و در حالي كه فرشتگان زيادي او را احاطه كرده اند، وي را به بهشت ميآورند. فاطمه هنگامي كه به نزديك بهشت مـي رسد، درنگ مي نمايد. خـداونـد مـي فرمايـد: درنگ شما براي چيست؟ فرمان دادم كه شما را به بهشت ببرند. فاطمه عرضه مـي دارد: پروردگارا! دوست دارم در چنيـن روزي مقامـم شناخته شـود. خداوند مي فرمايد:



اي دختر حبيبـم! برگرد و نظر افكـن و هر كـس را كه دوستي تو يا دوستي يكي از فرزندان تو در دلـش باشد، او را گرفته و وارد بهشت كن.



سپـس امام باقر(ع) فرمـود: به خـدا سـوگند! اي جابر! در آن روز فاطمه شيعيان و دوستانـش را همانند پرنده اي كه دانه خـوب را از دانه بد جدا مي كند، از بيـن جمعيت جدا مي كند، هنگامي كه شيعيان آن حضرت همراهـش به نزديك بهشت رسيدند، آنان نيز درنگ مـي كنند.



خداوند مي فرمايد: اي دوستان مـن! درنگ شما براي چيست، در حالـي كه فـاطمه در بـاره شمـا شفـاعت كرده است؟



آنان پاسخ مـي دهنـد: دوست داريـم در چنيـن روزي منزلت ما روشـن شـود. خداوند مي فرمايد: دوستان مـن! نظر افكنيد و هر كـس كه به جهت محبت فاطمه شما را دوست مـي دارد يا شما را مهمانـي كرده يا به شما لباس داده يا شـربت آبـي به شما داده يا در غياب شما از شمـا دفـاع كـرده، بـرگيـريـد و همـراه خـود به بهشت ببـريـد.



سپـس امام باقر(ع) فرمـود: اي جابر! در آن روز باقـي نمـي مانند مگـر افراد شك كننـده يا كافـر يا منافق (و بقيه از بـركت وجـود فاطمه به بهشت مي روند)!(13)



فاطمه(س) در نگاه امام صادق(ع)



از امـام صـادق(ع) در مقـام و مـرتبت و عظمت مـادرش فــاطمه(س) روايات زيادي نقل شـده كه دو نمـونه ذكر مـي شـود: معرفت او بـر همگان لازم است مرحوم مجلسي در ضمـن روايتي از امام صادق(ع) نقل مـي كنـد: فاطمه صـديقه كبـرا است. محـور حـركت انسان هاي گذشته، معرفت و شناخت حضرت فاطمه(س) بـوده است.(14)



روايت ديگري از امام صادق(ع) در ذيل آيه شـريفه"انا انزلناه فـي ليله القـدر"است كه مـي فرمايد: منظور از "ليله" فاطمه و منظور از "قدر" خداوند است. هر كـس فاطمه را آن گونه كه سزاوار است بشنـاسـد ، " ليلة القـدر" را درك كرده است. (15)



فاطمه(س) در نگاه امام كاظم(ع)



سليمان بن جعفـر مـي گـويـد: از حضـرت مـوسـي بـن جعفر(ع) شنيدم: در خانه اي كه اسم محمد، علي، حسن، حسين، جعفر، عبدالله و از زنان، اسـم فاطمه باشد، فقر و تنگدستي وارد نخـواهد شد.(16) ، از حضرت موسي بـن جعفر(ع) نقل شده است: همـانـا فـاطمه، صـديقه و شهيده است . (17)



فاطمه(س) در نگاه امام رضا(ع)



از حضرت علـي بـن مـوسـي الرضا(عT روايات متعددي در باره مقام و جـايگـاه رفيع حضـرت فـاطمه(س) شده است.



روايت متعددي درباره مقام و جايگاه رفيع حضرت فاطمه (س) از حضرت علي بن موسي الرضا (ع) نقل شده است .



اگر علـي(ع) نبـود، همسري براي فاطمه(س) يافت نمـي شد حضرت امام رضا(ع) از پدران بزرگـوار خـود از علـي(ع) نقل مي كند كه پيامبر به مـن فـرمود: اي علـي! عده اي از بزرگان قـريـش، مرا در مـورد ازدواج فاطمه، سرزنـش كرده و گفتند: فاطمه را از تـو خواستگاري كرديم و موافقت ننمودي و او را به علي دادي، به آنها گفتـم: به خدا سوگند! مـن از پيش خود در ايـن باره مخالفت نكردم و به نظر شخصـي او را به ازدواج علـي در نياوردم، بلكه خداوند با ازدواج شما مخالفت و با ازدواج علي موافقت فرمـود. جبرئيل بر مـن نازل شده و گفت: اي محمد! خداوند عزوجل مـي فرمايد: اگر علـي(ع) را نمـيآفريـدم، براي دخترت فاطمه همتا و همسري در روي زميـن يافت نمي شد. (18)



برتري فاطمه(س) بر همگان



همسري با فاطمه زهرا(س) آنچنان سبب كمال و بـرتري و مباهات است كه امام رضا(ع) از پدر و اجداد گراميـش نقل مي كند كه پيامبر به علـي(ع) فرمـود: سه فضيلت به تـو داده شد كه به مـن داده نشـده است. علي(ع) عرض كرد: چه چيزهايي به مـن داده شده است؟ فرمـود:



تو پدرزني همچون من داري،كه مـن چنين پدرزني ندارم، همسري چون فاطمه به تو داده شده، كه به من داده نشده است، حسـن و حسين به تـو داده شده، كه به مـن داده نشـده است.(19)



فاطمه(س) از منظر امام جواد(ع)



از آن حضرت در باره حضـرت زهـرا(س) رواياتـي نقل شـده كه به دو مورد بسنـده مـي شـود. مـوسـي بـن قاسـم گويد به حضرت جواد عرض كردم: تصميـم گرفته بودم براي شما و پـدر بزرگـوارت طـواف كنـم. گفتنـد كه به نيابت جانشينان نمي شود طواف كرد. فرمود: هر قدر كه مي تواني طواف كـن، چون ايـن كـار جـايز است. سه سـال بعد خـدمت آن حضـرت رسيــدم و راجع به طـوافهايي كه براي معصـومان انجام داده بـودم، تـوضيحاتي دادم.



سپـس عرض كردم: گاهي از طرف مادرت حضرت فاطمه نيز طـواف كردم و گاهي هـم نكردم. فرمـود: آن را زياد انجام بده ، زيرا كه برتريـن چيزي است كه بدان عمل مي كني.(20)



فاطمه(س) به روايت امام هادي(ع)



آن حضـرت در وجه نامگذاري حضـرت صـديقه طاهـره به"فاطمه" از رسـول خـدا نقل مـي كنـد: دختـرم فاطمه را بـدان جهت "فـاطمه" ناميدند كه خـداوند عزوجل او و دوستانـش را از آتـش جهنـم به دور نگه مي دارد.(21)



فاطمه(س) در نگاه امام عسكري(ع)



از امام حسـن عسكـري(ع) نيز رواياتـي دربـاره حضـرت فـاطمه(س) رسيده است.



- بهشت درخشان از نور زهرا است



امام حسـن عسكري(ع) از پدران بزرگـوارش از علي(ع) نقل مي كند كه پيامبر(ص) فرمـود: آن هنگام كه خـداونـد آدم و حـوا را آفريـد، آنـان در بهشت به خـود مبـاهـات مـي كـردنـد. آدم به حــوا گفت:



خداوند هيچ مخلـوقي بهتر از ما نيافريده است. خداوند به جبرئيل فرمـود: اين دو بنـده ام را به فردوس بريـن ببر! زمانـي كه وارد فـردوس شـدنـد، چشمانشان به بانـويـي افتاد كه جامه اي زيبـا از جامه هاي بهشتـي در بر داشت و تاجـي نـورانـي بر سر گذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشـش آويخته بود و بهشت از پرتو نور چهره اش درخشان بـود. حضرت آدم به جبرئيل گفت: حبيبـم جبـرئيل! ايـن بانـو كه از زيبايـي چهره اش بهشت نـورانـي گشته، كيست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد، پيامبري است كه از نسل تـو مي باشد كه در آخر الزمان خـواهـد آمـد. گفت: ايـن تاجـي كه بر سر دارد ، چيست؟ پاسخ داد:



شوهرش علي بـن ابي طالب است. گفت: اين دو گوشواره كه بر دو گوش او است، چيست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسـن و حسين مي باشند. آدم گفت:



حبيبـم! آيـا اينـان پيـش از مـن آفـريـده شـده اند؟



گفت: بلـي، اينان در علـم مكنـون خداوند چهار هزار سال پيـش از آنكه تـو آفـريـده شـوي، وجـود داشتنـد.(22)



- پاداش عالمان



از آن حضرت نقل شده است: زنـي خـدمت حضرت زهرا شرفياب شده، عرض مي كند: مادر ناتـواني دارم كه نسبت به مسايل نماز شبهاتي دارد. مـرا فـرستـاده است كه از شمـا بپـرسـم.



حضـرت پاسخ او را داد: مجـددا سـوال ديگـري مطـرح كـرد كه پاسخ شنيد. باز هـم سوالي ديگر تا به ده سـوال رسيد و پاسخ گرفت. زن از سؤال هاي ِ بسيار ، شرمنده شده، گفت: بيش از ايـن شما را به زحمت نمـي انـدازم! حضـرت فـرمـود: هـرچه مـي خـواهـي، سـوال كن.



سپـس براي تقويت روحيه وي فرمود: اگر به كسي كاري واگذار كنند، مثلا بار سنگينـي را به او بـدهند كه به ارتفاع بلندي حمل كند و در برابر صـد هزار دينار مزد بـدهند، آيا احساس خستگـي مـي كند؟



زن پاسخ داد: خير. حضرت فرمود: مـن در مقابل هر پرسشي كه جـواب مـي گـويـم، پاداشـي به مراتب بيشتر از ايـن از خـداونـد دريافت مـي كنـم. پـس سزاوارتر است از جـواب پـرسش ها خسته نشـوم. آنگاه فرمود: از پدرم(ص) شنيدم كه فرمـود: در روز قيامت عالمان شيعه، در پيشگاه خداوند حاضر مي شـوند و به اندازه دانششان و كوششي كه در راه ارشاد بندگان خدا نمـوده اند،به آنان مقام و مرتبه داده مي شـود، به طوري كه به برخي از آنان يك ميليون نور مي دهند.(23)



فاطمه(س) در نگاه حضرت مهدي(عج)



عده اي از شيعيان درباره جانشينـي حضـرت امام حسـن عسكري(ع) با يكـديگر اختلاف داشتنـد. در ايـن باره خـدمت حضـرت بقيه الله(عج) نـامه اي نـوشتنـد و جـريـان اختلاف را ذكـر كـردند.



حضرت ضمـن پاسخ به نامه آنها فرمود: " و في ابنة رسـول الله(ص) لي اسوه حسنه " (24) دختر رسـول خدا (فاطمه) براي مـن سرمشق و الگوي نيكويي است.



حضـرت حجت بـن الحسـن العسكـري(عج) كه جهان را بـا ظهور و احكام نوراني خـود متحـول مي كند و آنچنان حكـومتي در روي زميـن تشكيل مـي دهـد كه تا به حال ايجاد نشـده است و عدالت را در تمام كـره زميـن حاكـم مي گرداند، فاطمه(س) را الگو و اسوه خود در رفتار و برنامه حكومتي خود مي داند.



آنچه گذشت جلـوه اي از سخـن معصـومان عليهم السلام در باره عظمت و جايگاه رفيع فاطمه زهرا(س) بـود. به اميـد آنكه مـورد عنايت آن حضرت واقع شـود و در جهان ابدي، ما را مشمول شفاعت خـويـش قرار دهد.

1ـ بحار، ج43، ص54.



2ـ اعلام الـوري، فضل بـن حسـن طبرسي، تحقيق موسسه آل البيت قـم، چاپ اول، 1417، ج1، ص294.



3ـ بحـار، ج43، ص،26 / عوالـم العلوم، 1/11، ص148.



4- آل عمران /42.



5- بحـار، 43، ص24،حديث ،2 منـاقب ابـن شهر آشـوب، ج3، ص360، موسسه انتشاراتي علامه، قم.



6ـ احزاب، 23.



7- بحار،ج29، ص11.



8ـ احتجاج، ، ص321.



9- بحار، ج 43، صص 81-82، حديث 3.



10- بحار، ج 92، ص 196.



11ـ زخرف، 69.



12ـ عوالـم العلـوم، 1780/2/11 ـ 1779.



13ـ بحـار، ج43، ص64/ عوالم، ج2،ص116.



14ـ همان، ج43، ص105.



15ـ بحار، ج43، ص65، حديث 580.



16ـ سفينه البحار، ج4، ص295.



17ـ مرآه العقول،ج5، ص315.



18ـ بحار، ج43، ص،92/ مسنـد الامام الـرضا، ج1، ص41، حـديث 177.



19ـ مسنـد الـرضـا، ج1، ص119، حـديث 81.



20- كافي، ج4، ص314، حديث 2.



21ـ همان، ص74.



22ـ لسان الميزان، ج3، ص346.



23ـ همان، ص3، حديث3.



24ـ همان، ج53، ص180.